Whitepaper over betrouwbare varnish-bepaling in olie
Hoe komt het dat laboratoria verschillende MPC-waarden meten van dezelfde olie? En welke acties moeten er worden genomen als er varnish in smeerolie wordt aangetroffen? Zomaar twee vragen waarop Hitma antwoord geeft in hun whitepaper over betrouwbare varnish-bepaling in olie. De whitepaper geeft complete informatie over varnish, de MPC-methodiek, normen, invloeden, analyses en valkuilen. Geïnteresseerden kunnen het document downloaden via de website hitma-monstername.nl.
De gevolgen van varnish in olie kunnen desastreus zijn voor turbines. Daarom is het van groot belang 100% zeker te weten dat de juiste beslissingen worden genomen op basis van het olie-onderzoek. Zo wordt voorkomen dat stuurventielen haperen of blijven plakken, met trippende turbines tot gevolg. Ook moet worden voorkomen dat de temperatuur bij lagers oploopt door dichtslibbende smeerregimes, dat de levensduur van de oliebatch achteruit holt of filters dichtslaan.
De whitepaper ‘Varnish-bepaling in olie’ is geschreven door Corné Balvert, specialist hydrauliek- en smeeroliefiltratie bij Hitma. Hij legt in het document o.a. uit wat te doen als het varnish-potentieel in smeerolie wordt gemeten volgens de MPC-analyse (Membrane Patch Colorimetric) en de uitkomst vragen oproept. Veel bedrijven gaan dan naar een ander laboratorium voor een second opinion. Maar welke uitkomst is juist als dit laboratorium met compleet andere resultaten komen?
Corné Balvert legt uit waar die verschillende MCP-uitkomsten vandaan komen en hoe ze geïnterpreteerd moeten worden. Ook beschrijft hij welke stappen er genomen kunnen worden om het smeeroliesysteem te beschermen.